موادغذايي که با کم خوني دوران بارداري مقابله مي کند



گياهان متعددي براي درمان احتباس آب وجود دارد. اگر مشکل ورم پا داريد، به اين مطلب به نقل ازسايت «هلث مد» توجه کنيد.
جعفري: مدر قوي است و حاوي ماده معدني، ويتامين و کلروفيل است که براي سلامت مفيد است.
قاصدک: ميزان احتباس آب را کاهش مي دهد، آب اضافه بدن را دفع مي کند و در نتيجه ورم پا بر اثر احتباس آب را برطرف مي کند.
ژينکو: با بهبود بخشيدن به گردش خون، احتباس مايعات را در کف پا کاهش مي دهد.
نعناع: براي رفع ورم، پا را اول در طشت حاوي آب گرم و چند قطره روغن نعناع به مدت ۱۰دقيقه قرار دهيد. سپس به سرعت به مدت ۳۰ ثانيه پاي خود را در آب سرد بگذاريد.
با گرم شدن هوا، سر و کله سوسک هاي موذي و بدقيافه در نقاط مختلف خانه پيدا مي شود. اين سوسک ها زماني دردسرساز مي شوند که آنها را در آشپزخانه و کنار موادغذايي بيابيم. سوسک ها معمولا تعداد زيادي از انواع ميکروب هاي بيماري زا را در دستگاه گوارش و همچنين بال، شاخک و پرزهاي پاي خود حمل مي کنند و مي توانند به گسترش بيماري فلج اطفال، قارچ هاي بيماري زا، تب زرد، وبا، ديفتري، سل و انواع اسهال هاي خوني کمک کنند، يا آن که در بعضي افراد به بروز آلرژي با علايمي نظير عطسه، آبريزش از بيني و چشم و حتي مشکلاتي شبيه
اما درباره این که چه روزهایی در ماه حزیران برای حجامت اولویت دارند امام صادق علیه السلام فرمودند: در روز هفتم از ماه حزیران حجامت کن و اگر نتوانستی در روز چهاردهم.
که در سال جاري مصادف با روزهاي سه شنبه 30 خرداد ماه و سه شنبه 6 تير ماه می باشد.
در لغتنامه دهخدا نيز در مورد حزيران آمده است: حزيران نام ماه نهم است از سال رومیان كه اول آن مطابق با سیزدهم ژوئن است.
تذکر:
لازم به
ذکر است با توجه به موقعیت زمین، ماه و خورشيد در این ایام، تاثير حجامت برای انسان
بیش از دیگر ایام می باشد و به این جهت انجام حجامت در این دوره سفارش می گردد لذا
وجود اختلاف در روز شروع ماه حزیران و به تبع آن وجود اختلاف در مشخص نمودن روز
هفتم و چهاردهم آن، خیلی مهم نبوده و در آن
محدوده زمانی، حجامت توصیه می شود.
منبع: ravazadeh.ir
زردی از نظر طبّ سنّتی ایران، حاصل افزایش صفرا در بدن است. صفرا یکی از اخلاط چهارگانه بدن است که طبعی گرم و خشک(معادل آتش) دارد. رویکرد درمانی طبّ سنّتی در زردی نوزادان نیز بر اساس همین منطق شکل می گیرد که در ادامه به طور مبسوط توضیح داده خواهد شد.
جالب اینجاست که بر اساس این منطق، به راحتی قادر خواهید بود که مشاهدات علمی در مورد این بیماری را نیز توضیح دهید. مثلاً می دانیم که آتش، همیشه تمایل به صعود و بالاتر رفتن دارد. به همین دلیل هم می بینیم که زردی، ابتدا در قسمت های بالای بدن دیده می شود و تا هنگامی که مجبور نشود(بر اثر غلظت زیاد)، به قسمت های پایین تر سرایت نمی کند.
نکته جالب دیگر این است که زردی معمولاً در پسرها شیوع بیشتری دارد. این نکته هم قابل توجیه است؛ چرا که پسرها به نسبت دخترها مزاج گرم تر و خشک تری دارند و بنابراین بیماری های ناشی از گرمی و خشکی یعنی بیماری های صفراوی(مثل همین زردی) در آنها بیشتر دیده می شود.
درمان زردی
چنانکه تأکید کردیم در اکثر موارد زردی یک وضعیت زودگذر است که معمولا بدون هرگونه مداخله درمانی بهبود می یابد و جز در موارد شدید، هیچ گونه عارضه دراز مدتی ندارد. البته برای اطمینان خاطر بستگان نوزاد و برای داشتن یک ارزیابی صحیح نسبت به شدّت بیماری، توصیه اکید می کنیم که به پزشک مراجعه کنید و اقدامات تشخیصی لازم(تأکید می کنیم اقدامات تشخیصی) را انجام دهید؛ امّا برای درمان، هرگز نگران نباشید و با انجام درمان های ذیل، شاهد بهبودی نوزاد دلبندتان باشید.
منطق درمانی زردی در طبّ سنّتی
معرّفی: این مقاله به روشهای ساده و قابل اجرا برای پیشگیری و درمان انواع سرماخوردگی، زکام، آنفولانزا، گلودرد، سینه پهلوهای خفیف و بیماری های مشابه می پردازد و چون نسخه های ارایه شده، بر تمام این بیماری ها موثرند، عملاً تفکیکی بین آنها قایل نشده ام. اکثر این روش ها توسّط خودم تجربه شده اند و اثربخشی آنها برایم ثابت شده اند؛ لذا به شما توصیه می کنم که همان گونه که من و بسیاری از مراجعه کنندگان به مطب اینجانب، با به کار بستن این نکات ساده و عملی از کابوس سرماخوردگی های شدید، طولانی و مکرّر خود و عزیزانمان(و به خصوص فرزندان دلبند خویش) نجات یافته ایم شما نیز ما را در این تجربه دلنشین همراهی کنید. این مقاله به صورت نکته به نکته و نسخه به نسخه ارایه می شود و شما بسته به سلیقه و امکانات خود می توانید از بین آنها به انتخاب بپردازید. توجّه داشته باشید که درمان سرماخوردگی منحصر به نسخه های این مقاله نیست و به ویژه در طب افواهی ما روش های مختلفی برای درمان سرماخوردگی وجود دارد که می توانید از آنها هم کمک بگیرید.
اقدامات عمومی و اوّلیه
۱- یکی از مهم ترین اصول در درمان سرماخوردگی، استراحت کافی است که باعث افزایش توان دفاعی بدن می شود. البته دقّت داشته باشید که منظور از استراحت کافی، زیاد خوابیدن نیست چراکه خواب بیش از حد با افزایش میزان بلغم بدن می تواند اثرات معکوسی داشته باشد.
۲- توصیه می شود مصرف مایعات و غذاهای آبکی در سرماخوردگی اندکی افزایش یابد امّا تاکید می کنم که این افزایش در حدّ معقول باشد و در آن افراط نشود.
۳- یکی از اقدامات مهم در ابتدای شروع زکام، جلوگیری از ریختن ترشّحات بینی و حلق به گلو و سینه و ایجاد عفونت ریه است. راه ساده برای این منظور، کمپرس گرم روی سر است طوری که بیمار گرمی آن را در داخل سر خود احساس کند. علاوه بر کمپرس ساده با حوله یا پارچه داغ، برای تاثیرگذاری بیشتر می توانید از کمپرس نمک استفاده کنید چراکه یکی از خصوصیات نمک آن است که گرما را به مدت طولانی در خود نگه می دارد. برای این کار مقداری نمک را در ظرفی گرم کنید. در حین داغ شدن نمک برای جلوگیری از سوختن آن، مرتب آن را هم بزنید. پس از داغ شدن نمک، آن را سریعاً داخل یک پارچه یا کیسه ریخته روی سر قرار دهید.
توصیه دیگر برای جلوگیری از ریختن ترشّحات بینی و حلق به سینه آن است که حتّی المقدور به صورت طاقباز نخوابید، بلکه به حالت نیمه نشسته بخوابید و در صورت امکان دو سه بار از خواب بیدار شوید و بینی و گلو را تخلیه کنید. به هنگام بیداری نیز سعی کنید اخلاط خود را حتّی المقدور خارج کنید.
۴- عرق کردن: عرق کردن یکی از روش های بسیار موثّر در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است. در شروع بیماری می توانید به این روش عمل کنید:
یک غذای داغ بخورید و بعد از آن هم یک نوشیدنی گرم که در آن مقداری دارچین یا زنجبیل ریخته باشید نوش جان کنید و چند عدد پتو روی خود انداخته و در کنار بخاری دراز بکشید تا حسابی عرق کنید. فقط مواظب باشید که پس از اینکه حسابی عرق کردید در معرض باد و سرما قرار نگیرید. در بسیاری از موارد یکی دو بار عرق کردن اینچنینی به ویژه در شروع بیماری، آن را درمان خواهد کرد.
۵- بادکش کردن: بادکش کردن از راههای مناسب برای درمان سریعتر سرماخوردگی است. برای این کار روزی یک یا دو بار، روی کتف ها و کنار ستون فقرات(یعنی دو سمت تیره پشت) را بادکش بیاندازید. این کار کمک موثری در کاهش دوره بیماری و تخفیف دردهای بدنی ناشی از آن است. اگر بادکش کردن بلد نیستید یک موزاییک را داغ کرده روی آن حوله انداخته کتف ها را روی آن گذاشته دراز بکشید و در حد طاقت بگذارید کتف ها و شانه هایتان حرارت ببینند.
توصیه های تغذیه ای
۱- در طول دوره بیماری، غذای بیمار باید ساده، سبک و زود هضم باشد. بهترین غذاها در طول دوره سرماخوردگی، همان هایی هستند که قدیمی ها به بیماران خود می دادند؛ یعنی آش ها و شورباهای ساده که علاوه بر دارا بودن خصوصیات فوق، اثر نضج (پختن) اخلاط فاسد را نیز دارند و باعث تسهیل و تسریع درمان می شوند. استفاده از کدو، شلغم، زردک یا هویج، تره، روغن بادام و آرد جو یا آرد برنج در این غذاها مفید است. اگر بیمار در طول دوره بیماری دچار ضعف هم شده باشد؛ می توان از گوشت های سبک و زودهضمی مثل گوشت پرندگان کوچک در طبخ غذا استفاده کرد ولی بهتر است در دوره تبداری از مصرف گوشت به ویژه گوشت قرمز پرهیز کرد.
۲- مواد غذایی ترش و شور و همچنین غذاهای سرد و تر (بلغم زاها، مثل ماست، ماهی و …) باید از فهرست غذایی بیمار حذف شوند.
۳- ادویه های تند و محرک در غذای فرد سرماخورده به ویژه کسانی که دچار التهاب گلو یا حنجره هستند جایی ندارند. البته و برخلاف عقیده شایع، استفاده از دارجین یا زنجبیل در تغذیه بیمار، برای تسریع درمان او مفید است.
۴- خربزه و انگور که در حالت عادی میوه های فوق العاده مفیدی هستند در دوره سرماخوردگی می توانند باعث تشدید بیماری شوند و نباید مصرف شوند.
۵- و نهایتا این که پرخوری همیشه بد است و در این دوره بدتر.
پیامبر گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند: «الْمَعِدَهُ بَیْتُ کُلِّ دَاءٍ وَ الْحِمْیَهُ رَاْسُ کُلِّ دَوَاء: معده خانه همه دردهاست و پرهیز، سرسلسله همه داروها.» (بحارالانوار، ج۵۹، باب ۸۹)
این حدیث از آنجا که از حضرت ختمی مرتبت (صلّی الله علیه و آله و سلّم) -و با عبارات مشابه از بعض دیگر حضرات معصومین علیهم السّلام-صادر شده است جای هیچ گونه شک و شبهه ای ندارد؛ اما شخصاً علاوه بر یقین اعتقادی، در طول سالهای فعّالیت خود به عنوان یک پزشک به باوری عملی در مورد صحّت این حدیث شریف نیز دست پیدا کرده ام. در واقع اگر نبود اراده ضعیف ما مردمان این دوره و زمانه و عادتمان به خوردن چرب و شیرین، می شد تقریباً به همه بیماران به جای یک انبان دارو، تنها یک برگه رژیم غذایی داد و با اطمینان شاهد روند بهبودی آنها بود. به هر حال به نظرم رسید که از جمله قدمهای اول در راه تحقق چنین اتفاقی، شناخت منطق حاکم بر رفتارهای معده است.
مقدّمه
«چای»، دوّمین نوشیدنی ایرانی ها پس از آب است. ایرانیان، ۴ تا ۵/۴ درصد از مصرف کل چای جهان را به خود اختصاص داده اند و این در حالی است که جمعیت ایران، حدودا یک درصد از کلّ جمعیت دنیاست. با آن که از رسانه های جمعی، اخبار زیادی درباره منافع نوشیدن چای می شنویم؛ امّا گهگاه درهمین رسانه ها، خبرهایی مبنی بر مضرّ بودن چای هم پخش می شود. برای مثال به این دو مورد توجّه کنید:
الف- «محققان به تازگی اعلام کردهاند نوشیدن سه تا چهار فنجان چای در روز به همان اندازه برای انسان مفید است که نوشیدن مقدار بسیار زیادی آب! به گزارش بی بی سی نتایج تحقیقی که در مجله تغذیه کلینیکی اروپا منتشر شده است این باور غلط را که چای، آب بدن را خشک میکند نقض می کند. متخصصین تغذیه انگلیس! کشف! کردهاند که چای نه تنها نیاز بدن را به آب برطرف میکند؛ بلکه از حملات قلبی و بروز سرطان نیز جلوگیری میکند! نتایج همین تحقیقات میگوید که چای از آسیب دیدن سلولها جلوگیری میکند؛ مانع پوسیدگی دندان میشود و استخوانها را تقویت میکند. دکتر راکستون رییس گروه پژوهشی که بر روی فواید چای کار کرده است در مورد مصرف چای میگوید: نوشیدن چای برای ما بهتر از نوشیدن آب است! آب تنها مایعات بدن را تامین میکند اما چای علاوه بر آن، آنتیاکسیدانهای مورد نیاز بدن را هم تامین میکند. پس چای بنوشید تا سالم بمانید.» (منبع: http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=3116)
دمنوش های ایرانی
نوشیدنی هایی که در این مقاله مـعـرّفی می شوند؛ جایگزین هایی مناسب، خوش طعم و مفید برای چای هستند. هر کس می تواند بر اساس سلیقه و ذایقه خود و نیز با توجّه به بیماری ها یا نیازهای بدنی خویش(و حتّی بر اساس فصول مختلف سال) از این نوشیدنی ها بهره ببرد. با به کار بردن کمی ذوق و سلیقه می توانید ترکیبات گوناگونی از این نوشیدنی ها را تهیه نمایید؛ برای مثال اگر با خوردن چای بادرنجبویه احساس می کنید دچار افزایش فشار خون می شوید؛ با اضافه کردن چند برگ چای ترش به نوشیدنی خود، ضمن رفع مشکل، یک چای جدید با طعمی متفاوت را تجربه خواهید کرد. به یاد داشته باشید که با ترکیب چای های مختلف، هر کدام از موادّ تشکیل دهنده آن چای، خواصّ خود را به طور جداگانه حفظ خواهند کرد.
روش تهیّه
از جمله اين گياهان مي توان به موارد زير اشاره کرد.

شايد تعجب کنيد اگر بگوييم که کلسترول مضر نيست بلکه اين ماده که بدن بخشي از آن را توليد مي کند، در حفظ سلامت انسان، نقش موثري دارد. به نقل از سايت «WebMD»، مقداري از اين کلسترول که بدن به آن نياز دارد به طور طبيعي توليد مي شود و مقدار ديگر نيز با مصرف مواد غذايي تأمين مي شود. کلسترول دو نوع است «خوب» و «بد» که لازم است فرق بين اين دو نوع کلسترول را بدانيد. مقدار زياد کلسترول «بد» و کم بودن کلسترول «مفيد» فرد را در معرض خطر بيماري قلبي عروقي، حمله قلبي يا سکته قرار مي دهد. براي به دست آوردن اطلاعات بيشتر ادامه مطلب را مطالعه کنيد.
تا به حال به این فکر کرده اید که میوه ها را می توان به دو گروه زن و مرد تقسیم کرد؟
همه ما می دانیم که تمام میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و آن ها را باید جزء ضروری و ثابت سفره خود قرار دهیم، اما جالب است بدانید که یک سری میوه ها برای خانم ها فواید بیشتری دارند تا آقایان و برعکس.
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زنجبیل افزایش دهنده حافظه است.
دکتر احمد امامی گفت: زنجبیل گیاهی است که از قدیم الایام مورد مصرف مردم ایران، هند و چین بوده است و در مناطق گرمسیر کاشته می شود.
امامی در خصوص این گیاه گفت: بخش مورد استفاده این گیاه در واقع ریشه آن است، ریشه گیاهی علفی چند ساله با یک ریزم غده ضخیم و در زیر زمین منشعب است. در سال اول این گیاه ساقه سبز، افراشته، خزنده و نی مانند است و یک سری برگ های نازک و سر نیزه ای دارد.
۱٫ سس یا رب گوجه فرنگی:
مردانی که از گوجهفرنگی، سس و یا رب گوجهفرنگی به مقدار زیاد استفاده میکنند،
از خودشان در برابر بیماری سرطان پروستات محافظت میکنند. به عبارت دیگر مردانی که
۲ تا ۴ بار در هفته از گوجه فرنگی و فرآوردههای آن استفاده میکنند، نسبت به سایر
مردان به میزان ۳۵ درصد کمتر به بیماری سرطان پروستات مبتلا میشوند.
لیکوپن، کاروتنوئیدی است که در گوجهفرنگی به مقدار فراوان یافت میشود. این
ماده مغذی در سس گوجه فرنگی بیشتر از خود گوجه فرنگی در دسترس بدن قرار میگیرد. آب
گوجهفرنگی نیز این خاصیت را ندارد، زیرا لیکوپن برای اینکه جذب بهتر و بالاتری
داشته باشد، باید همراه با چربی یا روغن و به صورت پخته شده، مصرف شود.