عوامل محيطي، بيشترين دليل افسردگي زنان
افسردگي يک بيماري فراگير و ناتوان کننده است که هم زنان و هم مردان را مبتلا مي کند. اما طبق آمار پزشکي، در زنان تقريبا دو برابر بيشتر از مردان است و عوامل محيطي نيز در آن تأثير بهسزايي دارد.
سميرا کاظمي روان شناس در گفتوگو با ايسنا، با بيان اين مطلب، اظهار کرد: بيترديد ژنها در بروز افسردگي شديد در زنان نقش مهمي را ايفا ميکند، روان شناسان در بررسيهاي مختلف به اين نتيجه رسيدهاند که احتمال ارثي بودن استعداد ابتلا به افسردگي شديد در زنان به ميزان قابل ملاحظهاي بيشتر از مردان است.
وي با اشاره به اين که ژنهاي مؤثر در افسردگي در هر دو جنس زن و مرد به هم ربط دارد، اما شبيه به هم نيست و عملکرد يکساني ندارد، يادآورشد: شواهد پزشکي و آزمايشگاهي نشان ميدهد که گروهي از زنان بهويژه در دوران پس از زايمان و در مرحله پيش از قاعدگي، مستعد افسردگي هستند که اين نوع افسردگي مردان را تحت تأثير قرار نميدهد چرا که آن ها هرگز به اين تغييرات هورموني دچار نميشوند.
کاظمي، عوامل موجود در زندگي يک زن را داراي نقش مهمي در بروز افسردگي دانست و افزود: عوامل خاصي مانند بچهدار شدن و زايمان، هورمونهاي ژنتيکي و شخصيتي، عوامل بيولوژيکي و رنجهايي که زنان در زندگي خود متحمل ميشوند همگي در اين زمينه اثرگذار است البته زنان بسياري هستند که با اين عوامل روبهرو شدهاند، اما هيچ يک از علايم بيماري افسردگي در آن ها مشاهده نشده است، لذا بروز علايم تا حد زيادي به فيزيولوژي و مسائل هورموني، تفکرات و شکل زندگي زنان بستگي دارد.
اين روان شناس ادامه داد: وراثت، محيط و عوامل جسمي، رواني و اجتماعي، عوامل دستهبندي شده اصلي در بروز علايم اين اختلال روحي است که گاهي اوقات به حدي پيشرفت ميکند که فرد را از امکان ارتباط با ديگران ناتوان ميکند.
وي با اشاره به تاکيد روانپزشکان بر درمان بهموقع افسردگي، اظهار کرد: يکي از متداولترين درمانها براي بيماري افسردگي، تجويز داروهاي ضدافسردگي، رواندرماني يا ترکيبي از هر دو روش است که هر يک از اين درمانها را مي توان با در نظر گرفتن ماهيت و شدت افسردگي در افراد مختلف به کار گرفت؛ البته حدود برتري هر يک از انواع درمانها، بستگي به خود بيمار و شرايط وي دارد.