"بادمجان" بدون "کشک" و بروز بیماریهای اعصاب و روان
خبرگزاری فارس: یک محقق طب اسلامی گفت: بادمجان سرخکرده در روغن به تنهایی موجب تولید سودا در خون شده و موجب بروز بیماریهای پوستی و ناراحتیهای اعصاب و روان میشود.

سید علی ابوالحبیب در
گفتوگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت:
یکی از مهمترین مسائل روزمره زندگی انسان استفاده از انواع غذاها برای رفع
گرسنگی و ادامه حیات است. در گذشتههای نه چندان دور مردم نسبت به غذاهای
مصرفی روزانه خود اطلاعات زیادی داشتند و میدانستند که چه غذایی باید مصرف
و آن را چگونه طبخ کنند و چه نوع مواد غذایی برای بدنشان مفید است.
وی
گفت: به عنوان مثال، یکی از غذاهای سنتی ایرانیان کشک و بادمجان است که
غذای خوشمزهای است و برخی از افراد نمیدانند که چرا کشک را همراه بادمجان
مصرف میکنند و نه همراه با کدو؟ علت آن است که چون مردم در قدیم مزاج خود
را بهتر از امروز میشناختند، برخی از آنها اصلاً بادمجان مصرف نمیکردند و
بعضی دیگر هم که مصرف میکردند، به صورت کشک همراه با بادمجان بود تا مزاج
غذا را متعادل کنند.
این محقق طب اسلامی افزود: بادمجان سرخکرده
در روغن به تنهایی موجب تولید سودا در خون میشود؛ یعنی خلط سودا را در بدن
افزایش میدهد و زیاد شدن این خلط در بدن موجب بروز بیماریهای پوستی
و ناراحتیهای اعصاب و روان میشود.
ابوالحبیب اضافه کرد: استفاده
از کشک به تنهایی موجب لختی بدن، بیخوابی و در بعضی از افراد، موجب بروز
بیماریهایی مانند صرع میشود. این در حالی است که غذای توأم کشک و بادمجان
مضرات هیچ کدام از این دو را ندارد زیرا بادمجان از نظر مزاج گرم و خشک و
کشک سرد و خشک است؛ با مخلوط کردن این دو با یکدیگر، غذایی به دست میآید
که از نظر طبع نزدیک به معتدل میشود.
وی بیان داشت: شناخت مزاج و
نیز شناخت مزاج غذاها موجب میشود که انسان از مواد غذایی به نحو احسن
استفاده کند و کمتر مبتلا به بیماری یا کسالت شود.