پرسش و پاسخ
دکتر سيد وحيد فرزاد فر پزشک و محقق طب اسلامي و استاد علي لپه ئيان محقق و عضو هيئت علمي اتحاديه گياهان دارويي به سوالات شما پاسخ مي دهند.
س: براي رفع عفونت رحمي (ترشحات زرد رنگ) چه بايد کرد؟ از داروهاي شيميايي پماد داخل واژن استفاده کرده ام، مدتي خوب شدم ولي دوباره عفونت برگشت لطفاً مرا راهنمايي کنيد؟
ج: ۲۰۰ گرم آويشن، ۱۰۰ گرم ختمي سفيد، ۲۰۰ گرم پولکي و ۱۰۰ گرم بومادران را مخلوط کنيد. ۵ قاشق غذاخوري از آن را با ۵ ليتر آب ۱۰ دقيقه بجوشانيد و آب آن را صاف و يک ليوان از آن را ميل کنيد.
بقيه آن را در لگن بريزيد و يک فنجان سرکه انگور طبيعي به آن اضافه کنيد و به مدت ۳۰ دقيقه در همان روز در آن بنشينيد. (روزي يک بار در زمان پاکي) در ضمن يک استکان سرکه انگور طبيعي را به يک آفتابه آب اضافه کنيد و زن و شوهر، پس از طهارت خود را با آن بشويند.
س: به ديابت نوع ۲ مبتلا هستم و براي چربي خون قرص مصرف مي کنم. آيا داروي گياهي وجود دارد؟
ج: ۲۰۰ گرم تخم شنبليله و ۸۰ گرم سماق ناساب را مخلوط کنيد. يک قاشق غذاخوري از مخلوط را با يک ليوان آب بجوشانيد. آب آن را صاف و قبل از ناهار و شام ميل کنيد.براي روغن خوراکي از روغن زيتون استفاده کنيد. از سالاد بدون سس براي شام شب استفاده کنيد.
س: ۳۴ ساله ام و موها و محاسنم بيش از حد سفيد شده است. لطفاً راهنمايي ام کنيد؟
ج: هليله سياه را نيم کوب کنيد، يک قاشق چاي خوري از آن را با مقداري ماست هنگام خواب ميل کنيد. اين ترکيب را حداقل ۶ ماه مصرف کنيد. روزي يک ليوان از دم کرده شالي برنج استفاده کنيد. يک قاشق از سبوس گندم را همراه غذا ميل کنيد.
س: دچار عفونت و درد لثه هستم. از چه گياهي استفاده کنم؟
ج: ۵۰ گرم سماق، ۲۰ گرم گلنارو ۳۰ گرم مورد را مخلوط کنيد. يک قاشق از آن را با يک و نيم استکان آب بجوشانيد تا يک استکان بماند. هر شب آب آن را صاف کنيد و در دهان نگه داريد. شب ها عسل را با انگشت روي لثه بگذاريد. (۲۰ دقيقه بعد دهان را بشوييد)و مسواک بزنيد.
س: چند سالي است که در تمام فصول تمام انگشتان پايم ترک مي خورد و هيچ دارويي کارساز نبوده است. لطفاً مرا راهنمايي کنيد؟
ج: هر شب پاها را با روغن بنفشه چرب کنيد. (اين کار بسيار مفيد است)پاها را با صابون هاي طبيعي شست و شو دهيد. (مانند صابون گل ختمي و هميشه بهار). يک قاشق مرباخوري از مخلوط اسفرزه، بالنگو، خاکشير و قدومه شيرازي را در يک ليوان آب جوش صبح ناشتا ميل کنيد. (۴۰ روز)
س: براي رفع جرم دندان چه بايد کرد؟
ج: کف دريا را پودر کنيد. روي مسواک بريزيد و ظهر و شب مسواک کنيد.
س: خانمي ۳۷ ساله ام. امسال ۳ بار سرماي شديد خوردم و کاملاً خوب نشده ام. سرفه مي کنم. روي سينه ام احساس سنگيني مي کنم تا حدي که پهلوهايم درد مي گيرد. لطفاً مرا راهنمايي کنيد؟
ج: ۵۰ گرم سپستان، ۵۰ گرم ختمي سفيد، ۴۰ گرم پولکي، ۲۰ گرم آويشن، ۵۰ گرم عناب و ۴۰ گرم تخم گشنيز را مخلوط کنيد. دو قاشق غذاخوري از آن را با يک ليوان آب بجوشانيد. بخور آن را به سر و صورت بدهيد. آب آن را صاف و شب ها ميل کنيد. (يک تا دو ماه) حتماً شب ها در اتاق خواب از دستگاه بخور استفاده کنيد.